גרין לייט מתכונים ומסעדות ללא גלוטן לחיות עם צליאק - כל מה שרצית לדעת על צליאק

משלוחי מנות לפורים

הבלוג של

אחד המאכלים הכי פופולאריים בחג הזה הם אוזני המן, אלא, שזה לא מסתיים כאן. לאוזני המן מתווספים שלל ממתקים עתירי שומן רווי, סוכר, חומרי טעם, מייצבים, חומרים משמרים, צבעי מאכל ועוד היד נטויה. החטיפים המלוחים והמתוקים מכילים כל כך הרבה קלוריות ורכיבי תזונה מזיקים כמו נתרן ברמה גבוהה שהן מתכון בטוח להשמנת יתר הכרוכה במחלות עתידיות. אפשר להפוך משלוח מנות רגיל למשלוח מנות בריא וכדאי שזה יהיה בשיתוף ובהסכמת הילד. זו הזדמנות לנהל שיחה ולהסביר במה כרוכה אכילת אינסופית של הממתקים ולאן זה יכול להוביל. אני סומכת על האינטליגנציה של הילדים הם מבינים ובדרך כלל משתפים פעולה. אם יש התנגדות הגיעו להסכמה של שילוב מזונות בריאים לצד אלו הרגילים.

לחולי צליאק אני מציעה אוזני המן ללא גלוטן שלא ירגישו בשולי החגיגות כפי שקורה ברב הזמן – אז הפשילו שרוולים היכנסו למטבח ואפו אזני המן ללא גלוטן וזה הקישור - http://www.hanativ.co.il/matkonim.php?matID=86

להלן רשימת חלופות לממתקים שנוהגים להכניס למשלוחי מנות:

שוקולד – האהוב כל כך על כולם, מומלץ לאכול שוקולד המכיל כ-70% מוצקי קקאו. הקקאו נחשב לרכיב מזון בריא בשל תכולת הפלבנואידים שהם נוגדי חמצון המגנים על הגוף מפני תהליכים מעודדי מחלה והזדקנות (סרטן, לב ועוד). אם מתפשרים על חטיפי שוקולד רגילים (מקופלת, פסק זמן וכו') תמיד להעדיף את ה'מיני' לפחות שהכמות תהיה מזערית. חשוב לזכור, הרבה חטיפי 'מיני' ייתנו בסופו של דבר מנה קלורית גבוהה אז כדאי להתעקש על מס' מוגבל של חטיפי שוקולד ובגודל 'מיני'.

כדאי להכניס למשלוח המנות חטיפים המבוססים על שומשום (עשיר במינרלים סידן וברזל) כמו חלווה אורגנית משומשום מלא ודבש. חטיפי שומשום בדבש. אפשר ומומלץ להכין חטיפים ידידותיים ובריאים בבית ויש שפע של מתכונים קלים להכנה המבוססים על פירות יבשים, אגוזים, גרעינים טחונים, דבש ועוד.

אוזני המן - נעדיף אוזני המן מקמח מלא עם מילוי ידידותי וטבעי כמו תמרים ואגוזים, ריבה (ללא תוספת סוכר) אגוזים וקינמון שהם בריאים יותר ומעניקים ערכים תזונתיים ביחד עם הסוכרים.

חטיפים מלוחים - במבה, ביסלי וכדומה מכילים ברוב המקרים כמות גבוהה של נתרן (שעודף ממנו עלול לגרום לעליה בלחץ הדם), שומני טראנס שמעלים את הסיכון לטרשת עורקים ולמחלות כלי דם ולב.

כדאי להציע אגוזים ושקדים לא קלויים. האגוזים והשקדים מכילים אמנם ערך קלורי רב אך ביחד עם זאת הם מכילים גם ויטמינים ומינרלים כמו וויטמיני B , ברזל, סידן ומגנזיום. בנוסף האגוזים מכילים חומצות שומן רב בלתי רוויות הידועות כתורמות לבריאות הלב וכלי הדם, חלבונים איכותיים וסיבים תזונתיים. אפשרות נוספת היא בייגלה מקמח מלא או מקמח כוסמין או פופ קורן העשיר בסיבים ודל בשומן.

מה עושים כשהילד כבר קיבל את 'משלוח המנות' המלא בכל טוב ולא מן הטבע? – ראשית מחלקים לכל באי הבית (אחים אחיות חברים שהגיעו לבלות את אחה"צ ועוד). יש לנו הזדמנות לשמח אנשים נוספים, הקלוריות מתחלקות וכך גם מקטינים את הנזק. אם אין אפשרות או הסכמה עם הילד להתחלק בשלל כדאי לקבוע כלל שבוחרים ממתק אחד בכל יום וכך אין התנפלות חזיתית על כל הממתקים.

רעיון מקורי למשלוח מנות בריא למבוגרים שבינינו:

דרך מקורית נוספת למשלוח מנות לאנשים אהובים עליכם במיוחד היא אריזת בריאות הכוללת ארוחת בוקר מפנקת שיש בה לחם בריאות מכוסמין או לחמניות ביתיות ללא גלוטן לצליאקים שבינינו. בקבוק קטן של מיץ פרי סחוט טרי, ירקות צבעוניים חתוכים, אנטי פסטי שהכנתם מבעוד מועד, גבינות עזים משובחות, גרנולה וכמובן פירות העונה. אפשר להסתפק רק בסלסלת פירות צבעונית, כל אחד כיד הדמיון הטובה עליו.

לסיכום - זכרו שניתן להכין משלוח מנות בריא ומזין אך אין זה אומר שצריך להימנע לחלוטין ממתקים רגילים. הסוד בתזונה נכונה ובריאה בפורים כמו גם בשאר ימות השנה נעוץ במינון ובגיוון.


ריקי לנגברג-Ph.D, נטורופתית ותזונאית טבעית מומחית בטיפול, ייעוץ והכוונה לחולי צליאק ולרגישים לגלוטן. נייד: 054-8091279. riki@hanativ.co.il www.hanativ.co.il

בלוגים אחרונים של

בלוגים אחרונים שנוספו

תגובות באתר: (0)

פינת הייעוץ

יועצים של קהילה ללא גלוטן עומדים לשרותך

קופונים ומבצעים